אני נמצאת די הרבה ברשתות – בפייסבוק, בלינקדאין ובאינסטגרם אז איך ככה אני יורקת לבאר שאני שותה ממנו עם הכותרת המפוצצת הזאת? עוד רגע תקבלו הסברים מפורטים אבל קודם קצת רקע שתבינו את כל התמונה.
שנים אני מלמדת בעלות ובעלי עסקים כתיבה שיווקית. איך להתחיל טקסט שיעורר עניין וסקרנות תוך עשר שניות, איך "לגעת" בקהל, ליצור תחושת קרבה, לתת ערך אמיתי, בלי קלישאות ובלי סיסמאות ובסוף גם להניע לפעולה בסגנון שאנשים ירגישו איתו בנוח ושלא דוחפים להם שום דבר.
בקורס כתיבה שיווקית גם ברור שהתוכן הוא המלך אבל יש גם מלכה וקוראים לה חשיפה. כלומר לא מספיק שבעלת עסק משקיעה בטקסטים שהיא כותבת. אם יש לה עמוד עם מעט מאוד אנשים שעוקבים וגם ככה לא כולם נחשפים לכל פוסט אז אתם מבינים כבר שזה לא כל כך אפקטיבי.
אז בואו ניקח בעלת מקצוע חרוצה ונחושה במיוחד שמעלה תוכן איכותי שמיועד לקהל היעד שלה, עושה גם פעולות להגדיל חשיפה כל שבוע לעמוד שלה – מציעה לאנשים לעקוב או מציעה חברויות (תלוי באיזו פלטפורמה), עושה שיתופי פעולה שגם עוזרים לחשיפה של העמוד ובגדול משקיענית אמיתית. היא מרגישה שהיא "על זה" לגמרי.
ואז היא פותחת בהתרגשות סדנה חדשה, משקיעה הרבה מאוד זמן בחשיבה על הסילבוס, על עמוד נחיתה יפה עם כל המסרים, המלצות והבטחות, היא חשובת על הערך העצום שתתן למשתתפים, על הדינמיקה המרגשת שתהיה בקבוצה ועל הסיפוק האדיר שיהיה לה וכמובן על הכסף שייכנס לחשבון הבנק של העסק.
היא בטוחה שהנה זה קורה, כל הלייקים שקיבלה עד היום יהפכו לסליקה וימלאו לה את הסדנה אבל היא כותבת עוד פוסט ועוד פוסט וגם מעלה סטורי ולא מאמינה שהתוצאה להשקעה העצומה שלה היא שתי נשים שנרשמו לסדנה, האחת חברה שרוצה לפרגן והשנייה לקוחה ותיקה.
כתיבת תוכן שיווקי ברשתות
רגע לפני שאני עוברת לפתרונות חשוב לי להדגיש שאני נמצאת די הרבה ברשתות – בפייסבוק, בלינקדאין ובאינסטגרם אז איך ככה אני יורקת לבאר שאני שותה ממנו? הרשתות הן הבסיס. אי אפשר איתן ואי אפשר בלעדיהן. חשוב מאוד שקהל היעד שלכם שיראו אתכם ואת העשייה שלכם אבל וזה האבל הגדול, פוסטים ולא משנה כמה הם טובים, לא יביאו את הקהל שירצה לשלם כי לפני זה הוא ירצה להכיר אתכם יותר – את האנרגיה שלכם, להיות בטוח שהוא יכול לסמוך עליכם שאתם באמת אמינים ומקצועיים, שיהיה חיבור אישי כי בסוף הכול אישי גם אם אתם מוכרים קורס דיגיטלי.
כמובן שמדי פעם מגיעים אנשים מפוסטים אבל כשאתם רוצים ליצור תוכנית לטווח ארוך שלא תצטרכו לרדוף אחרי לקוחות כל חודש מחדש, כדאי לחשוב על אופציות נוספות מחוץ לרשתות. מה גם שזה מתיש לכתוב או לצלם כל הזמן פוסטים או סרטונים אז בואו נעשה לעצמנו את החיים קצת יותר נעימים, מתאים?
הבשורה הפחות טובה היא שתצטרכו קצת להרחיב את אזורי הנוחות שלכם ולפתח את שריר האומץ קצת אבל מבטיחה שזה הרבה יותר קל ממה שאתם חושבים.
הבשורה הטובה היא שיש הרבה אפשרויות שתכף נגיע אליהן כדי שלא תצטרכו להיות משועבדים לרשתות וחשיבה אינסופית על Storytelling או בעברית סטוריטלינג. ולמי שלא בטוח מה המשמעות של המילה הזאת שנזרקת לאוויר בכל הזדמנות, מדובר בעצם ביכולת להעביר מסר, רעיון או מידע באמצעות סיפור.
ולמה זה חשוב בכתיבה שיווקית ובגדול בכל כתיבת תוכן? כי בכל גיל סיפורים נחרטים בזיכרון של אנשים הרבה יותר טוב מעובדות יבשות. הם יוצרים חיבור רגשי ועוזרים להבין מושגים מורכבים. גם מותגים ענקיים וגם בעלי עסקים קטנים שרוצים "לגעת" ולעורר עניין מספרים סיפורים כדי ליצור קשר עם לקוחות.
בעידן של עודף מידע, מי שיודע לספר סיפור טוב זוכה לתשומת הלב וזה ממש לא צריך עכשיו שתחשבו על דרמות גדולות. אתן לכם דוגמה מהעסק שלי. אם אני משווקת סדנת כתיבה יצירתית, אז הנתונים היבשים הם – בואו לסדנה, תתנסו בכתיבה, תקבלו כלים שיעזרו לכם ותעברו חוויה מיוחדת. אני בטוחה שאף אחד לא נפל פה מהכיסא מרוב התלהבות כי כתבתי כתיבה שיווקית די יבשה שמדברת אל ההיגיון ולא אל הרגש.
אז איך אפשר לשפר את הטקסט הזה? הנה דוגמה לפוסט בדגש על סטוריטלינג שמוסיף צבע לטקסט. בעוד כמה ימים יפגשו 12 נשים שלא מכירות אחת את השנייה. הן יתנצלו ויגידו שהן לא כותבות כל כך יפה או בכלל לא יודעות לכתוב אבל אז יקבלו כל מיני כלים ותרגילים לפיתוח היצירתיות ויכתבו טקסט על החיים שלהן שירגש או יצחיק ופתאום תהיה את זאת שתגיד "את חייבת לכתוב ספר" ולא תביני מה כולן התלהבו מהטקסט שלך אבל תסכימי להאמין להן. איך זה קורה? כי בכתיבה יוצרת יש משהו פשוט שמוציא מהר מאוד מאנשים את האתונטיות והרגישות שיש להם.
סיור מודרך מחוץ לרשתות
אז הבנו שאנשים צריכים להכיר אתכם קצת יותר מהפוסטים שאתם כותבים אז בואו נצא קצת מהרשתות ונראה איך לבנות אוטוריטה מקצועית, שזה במילים פשוטות מעמד שבו אנשים רואים בכם מומחים אמינים ומובילים בתחום שלכם, סוג של מנטורים. פונים אליכם לקבל עצה, מאמינים למה שאתם אומרים או כותבים, ורואים בכם מקור ידע מהימן.
רגע לפני שאני נותנת לכם פה כל מיני רעיונות טובים, תסתכלו על זה כמו בופה. לא צריך עכשיו להסתער על הכול ולהילחץ. כל פעם תבחרו משהו, תנסו, תראו איך עובד לכם ואז מה אפשר להוסיף או לשנות. צעדים קטנים, זה המוטו שלי. ברור שהכול חשוב והכול מקדם אבל בסוף יש לנו 24 שעות וחוץ מהעסק מקווה שיש לכם גם חיים מלאים ותחביבים וצריך להתמקד ולבחור את מה שנראה לכם שיותר יקדם אתכם ויגיע לקהל היעד שלכם ובמקביל משהו שיהיה לכם יחסית קת לעשות כדי שתצליחו להתמיד.
אם זה יהיה מסובך מדי רוב הסיכויים שתתיאשו ועוד דבר חשוב, לפעמים לבקש עזרה מאשת מקצוע יכול לקצר תהליכים. לא חייבים תהליכים ארוכים. למשל בפגישת ייעוץ או שתיים תוכלו ללמוד איך לפתוח קהילה בווטצאפ ולנהל אותה או איך להעלות פרקים לספוטיפי או איך לכתוב מייל לעורכת כדי לפרסם מאמר בתקשורת. נשמע גדול מדי? ממש לא, הנה מגיעים ההסברים המפורטים.
יצירת קהילה בקבוצת ווטצאפ
הרעיון פשוט – אתם פותחים קבוצת ווטצאפ על נושא מסוים שקשור לתחום העיסוק שלכם, מזמינים אנשים דרך פוסטים ברשתות והודעות לאנשים שאתם מכירים (חשוב מאוד – אסור להכניס אנשים לקבוצה אם הם לא אישרו לכם) ומתחילים לכתוב תוכן ולתת ערך.
שאלה ששואלים אותי בהקשר הזה – למה שאנשים יכנסו לקבוצת הווטצאפ? זה לא חופר? גם ככה יש לנו כל כך הרבה קבוצות. אז התשובה היא חד משמעית לא או במילים אחרות זה לא ה"מה" אלא ה"איך". אם תתנו ערך אמיתי אנשים ירצו להישאר. יכולה לתת לכם דוגמה מהקבוצה שלי שנקראת "חדר כושר למילים" ויש בה נכון לכתיבת שורות אלו 456 אנשים. זו קבוצה שקטה, אני כותבת שם אחת לשבוע וחצי הודעה שקשורה לסטוריטלינג, כתיבה יצירתית וגם כתיבה שיווקית וחברי הקבוצה נהנים מדי פעם מתרגילי כתיבה שאני נותנת להם.
האם כולם נשארו מהרגע שנכנסו לקבוצה? לא. הכול דינמי, יש אנשים שנכנסים, יש כאלו שיוצאים כי אולי זה כבר פחות מתאים להם וזה בסדר, חלק מהעניין. את רובם אני בכלל לא מכירה ותחשבו שגם אין לי את הפידבק של הרשתות שאנשים מגיבים למיילים אבל במבחן התוצאה אני מוצאת את הקבוצה ככלי מאוד ואולי אפילו הכי אפקטיבי שלי בשיווק.
כשאני משווקת קורס לכתיבה שיווקית או סדנה לכתיבה יוצרת רוב הנרשמים או בעיקר הנרשמות מגיעים מקבוצת הווטצאפ למרות כל הפוסטים והסטורי שאני משקיעה בהם. רק חשוב לי לציין שבסוף רוב האנשים מקבלים החלטה לא מהודעה אחת ולא מפוסט אחד, אחרי שהם רואים גם וגם וגם הם מחליטים להירשם. תחשבו עליכם על משהו שרציתם לקנות או תהליך שרציתם לעשות. יש פעמים שהחלטתם ברגע אבל גם לא מעט פעמים שלקח לכם זמן לקבל החלטה, להבין מי איש או אשת המקצוע שמתאימים לכם ולצאת לדרך.
היתרונות בקבוצת ווטצאפ שקטה הם רבים: אין רעש מיותר, יש סוג של אינטימיות כי מדובר על הודעות כביכול יותר אישיות ועמוקות מפוסטים ברשתות, חברי הקבוצה מרגישים סוג של VIP (אני למשל משתדלת לעדכן אותם לפני כולם כאני פותחת סדנאות כתיבה ולפעמים גם מצ'פרת אותם במחיר מוזל) ויש לכם שליטה מלאה, אתם קובעים את הטון ומחליטים מה יהיה, אין פה חוקים, אתם בעלי הבית. לא יצא לכם לכתוב שלושה שבועות? לא קרה כלום. מזכירה שכל חברי הקבוצה מקבלים את הערך במתנה אז שיגידו תודה ומי שלא מתאים לו יכול לצאת.
פשוט יש כאלו שהמחויבות מלחיצה אותם ולכן חוששים לפתוח קבוצת ווטצאפ. ההצעה שלי – תתחילו, תתנסו, תיעזרו בצ'אט gpt, קלוד או ג'מיני לרעיונות ועם הזמן תרגישו מה עובד והסוד הוא בהתמדה, לזכור שזה לא זבנג וגמרנו אלא ריצה למרחקים ארוכים. אף אחד לא רוצה להיכנס לקבוצת ווטצאפ וישר לקבל שיווק לפנים. תנו קודם ערך בנדיבות ורק אחרי שלושה חודשים תתחילו לשווק. לדעתי המינון הנכון הוא 70 אחוז ערך ושלושים אחוז שיווק, ובבקשה כשאתם משווקים לעשות את זה מכל הלב ובגאווה ולא להתנצל או להרגיש לא בנוח. תזכרו שאנשים שנמצאים בקבוצה ישמחו לקבל מכם עוד ולשלם בהתאם.
להתראיין לפודקאסטים
שתי שאלות ששמעתי בהקשר הזה, האחת – עם כל ההצפה מישהו בכלל עוד מאזין לפודקאסטים? והשאלה השנייה – למה שיראיינו אותי? אתייחס לשאלה הראשונה ואגיש שיש לאנשים נטייה לחשוב שמה שהם חושבים או עושים תקף לכולם, אז זהו שלא. אם אתם לא מאזינים לפודקאסט זה לא אומר שהעולם הזה לא חי ובועט בגדול. אם אתם לא אוהבים להיכנס לקבוצת ווטצאפ זה לא אומר שאנשים אחרים נכנסים ומקבלים ערך עצום. הבנתם את הרעיון, כן? אפשר לעבור לשאלה השנייה?
למה שיראיינו אותי? בעלי ובעלות פודקאסטים מחפשים תוכן מעניין עבור הקהל שלהם, אישי, מקצועי או גם וגם. כלומר חשוב שתצאו מנקודת הנחה פשוטה שאף אחד לא עושה לכם טובות ויש פה win-win situation, בעל הפודקאסט מרוויח מרואיין מעניין, שזה טוב לאיכות הפודקאסט, המאזינים מרוויחים תוכן מעניין ואתם מרוויחים חשיפה לקהל שעד היום לא הכיר אתכם ויש לכם אפשרות לדבר בנחת במשך שעה בממוצע על התחום שלכם, איך הגעתם אליו ומה יש לכם לומר בנושא.
אוקיי נשמע טוב, איך מתחילים? פשוט תתחילו לחפש פוסקאסטים שרלוונטיים לתחום שלכם. יכולים לשאול חברים, יכולים להיכנס לקבוצות בפייסבוק ובמילות החיפוש לכתוב פודקאסט ואפשר גם להיכנס ליוטיוב או לספוטיפיי ולחפש לפי מילים מסוימות, למשל אם את מאמנת אישית לכתוב כל פעם מילה אחרת בשילוב המילה פודקאסט – שינוי, התפתחות אישית, חלומות, מטרות, הצלחה, אומץ ותתחילו לראות מה עולה.
אחרי שמצאתם פודקאסטים רלוונטיים כדאי להאזין לפרק או שניים כדי להבין שזה באמת מתאים לכם ואז לחפש את שמו של בעל הפודקאסט ולשלוח לו הודעה דרך פייסבוק, אינסטגרם, לינקדאין ולפעמים גם יש את כתובת המייל שלו שמופיעה מתחת לפרק.
מה כותבים? שלום נעים מאוד, כמה מילים עליכם ואז נקודות שתוכלו לדבר עליהן בפרק בדגש על קהל היעד של הפודקאסט. השיטה שלכם או המומחיות שלכם לא מעניינות אלא איזה ערך תוכלו לתת, וככל שתהיו יותר ממוקדים ככה הסיכויים שלכם עולים.
למשל לכתוב הודעה כזאת: שלום, אני מעצבת פנים ותיקה, אשמח לדבר על טרנדים בעיצוב, אתגרים של אנשים לקבל החלטות ומה כדאי לעשות בחדרים שונים בבית, זו הודעה כללית מדי שלא באמת מעוררת עניין אבל אם למשל תכתבו – שלום, אני מעצבת פנים ואשמח להתראיין לפודקאסט שלך ולדבר על הנושאים הבאים:
– ההבדל בין גברים ונשים בקבלת החלטות בעיצוב הבית.
– שתי טעויות עיקריות שאנשים עושים כשהם קונים סלון
– איך אפשר לחסוך עלויות משמעותיות כשמחליטים לעשות שיפוץ
– למה זוגות רבים כל כך במהלך תקופה של מעבר או שיפוץ ומה יכול לעזור להם לעבור אותה שלום
שימו לב, ההבדל הוא שבהודעה השנייה הייתי יותר תכלסית, נתתי דוגמאות קונקרטיות ובעל הפודקאסט מבין שיש פה אשת מקצוע שתדע "להחזיק פרק מעניין".
בדרך כלל בשלב הזה תתקדמו לשיחה טלפונית או בזום כדי להכיר קצת יותר וגם זה לא תמיד, לפעמים פשוט ישלחו לכם תאריכים להקלטת הפרק. לא השיבו לכם על ההודעה? זה לא אומר כלום עליכם, יכול להיות שהוא או היא עסוקים מאוד וזה בסדר גמור לשלוח הודעה אחרי שלושה או ארבעה ימים ולכתוב "היי, מה נשמע? כנראה התפספסה ההודעה שלי, אשמח לשמוע ממך".
בראיון עצמו הטיפ הכי טוב שאני יכולה לתת לכם הוא להיות מי שאתם. כנראה תתרגשו בהתחלה אז תדאגו שתהיה לידכם כוס מים ולאט לאט השיחה תזרום ואז תהיו בהלם שהזמן עבר כל כך מהר. כמובן שמומלץ לפרסם את הפרק ברשתות וגם להכניס לינק לאתר, כדי שבפעם הבאה כשלקוח או לקוחה יתלבטו אם להתקדם איתכם הם יוכלו להכיר אתכם עוד קצת.
לעשות וובינר ולהישאר בחיים
הגענו לחלק הכי אפקטיבי וגם הכי מלחיץ לא מעט בעלי ובעלות עסקים. מניסיון אני יכולה לומר לכם שתרגול עושה את העבודה מצוין וגם הבנה של איך עושים את הדברים נכון.
וובינר (Webinar) זה שילוב של המיליםWeb + Seminar – , כלומר סמינר או הרצאה שמתקיימים בזום. הרעיון הוא שבמשך ארבעים או חמישים דקות תדברו על נושא מסוים ואז תעברו לדבר על הצעה כלשהי שיש לכם עבור המשתתפים.
כדי להצליח בוויבינר אתם צריכים לחשוב על נושא מעניין שרלוונטי לקהל היעד שלכם. גם פה ככל שתחשבו על נושא ממוקד יותר יש סיכוי שהוא ייגע בקבל.
למשל במקום וובינר בנושא כתיבת עמוד נחיתה, כדאי לכתוב "שלוש טעויות שהורסות את עמוד הנחיתה שלך". במקום וובינר על נדל"ן בחו"ל כדאי לכתוב "איך לקנות דירה ראשונה עם תקציב מוגבל", כלומר לעורר סקרנות ותמיד אפשר להתייעץ עם חברנו הצ'אט.
השלב הבא הוא להזמין כמה שיותר דרך פוסטים, הודעות, סטוריס, רילסים וכל מה שאפשר. הסטטיסטיקה מדברת על עשרים עד שלושים אחוז שמגיעים מאלו שנרשמו. חשוב כמובן לתזכר יום לפני ובאותו יום כי אנשים עסוקים ולא זוכרים, גן אלו שזה מופיע להם ביומן.
בוובינר עצמו חשוב לתת ערך אמיתי אבל לא להעמיס על המשתתפים כדי שלא יווצר מצב שהם יסיימו את ההרצאה ויגידו לעצמם "קיבלתי המון, כרגע זה מספיק לי". כן לתת דוגמאות והסברים אבל להעביר את המסר שיש עוד הרבה דברים חשובים שבעזרתכם הם יוכלו לקבל אותם (אם ירשמו לתוכנית/סדנה/יקנו מוצר).
החלק של השיווק מלחיץ לפעמים מרצים. מה שעוזר לי שאני אומרת "עכשיו אני הולכת לספר לכם כמה דקות על קורס בנושא סטוריטלינג למשל ומי שלא מעניין אותו יכול לצאת. ואתם יודעים מה היופי? שאחרי שאני אומרת משפט כזה ובעצם נותנת להם את זכות הבחירה, כולם או רובם הגדול נשאר, אולי מתוך עניין, אולי מתוך כבוד, לא באמת משנה, העיקר שבהרגשה שלי אני מרגישה טוב.
כדאי שתהיה בסוף הצעה אטרקטיבית וכדאי גם לתת הטבה לאלו שנרשמים מיד כי זה מדרבן ובעיקר כדאי לשבח את עצמכם על המהלך והמאמץ, גם הם בסוף לא קיבלתם את התוצאה שרציתם. מניסיון, בכל פעם משתפרים ומרגישים יותר בנוח ובהתאם גם התוצאות.
חמש שאלות חשובות
אני יכולה להמשיך ולכתוב פה על עוד אפשרויות טובות כמו ניוזלטר לרשימת תפוצה במייל, אתגרים קצרים ואפקטיביים ובאמת שיש אינסוף אפשרויות אבל נראה לי שהדבר הכי נכון הוא לא רק ללמוד על עוד פלטפורמות אלא לשאול את עצמכם כמה שאלות:
1. עם מה מכל מה שקראתי פה אני יכול או יכולה להתחיל?
2. מה יעזור לי? בדקו מה יכול לעזור, כולל עזרה של חברים, בן או בת זוג, ילדים ואנשי מקצוע
3. מה הכי פחות מלחיץ אותי?
4. מה מלהיב אותי? מה הייתי שמח/ה שיקרה?
5. ומה לוחות הזמנים? כלומר מתי מתחילים. תזכרו שהצעד הראשון הוא כנראה הכי קשה, פשוט תתחילו, תנסו, תעודדו את עצמכם ותסתכלו על כל זה כחוויה חדשה ומעניינת.
אני חוזרת לכותרת של המאמר – כתיבה שיווקית לא תביא לכם לקוחות – ומסייגת, היא תביא לכם לקוחות, בעזרת פעולות נוספות שתעשו מחוץ לרשתות. כתיבה שיווקית תכניס אנשים לקבוצת הווטצאפ שלכם ולוובינר ולעוד מקומות שתרצו ושם כבר יהיה לכם הרבה יותר קל להציג את עצמכם, את הערך שלכם, את הערכים, האנרגיה ובסוף גם יהיה יותר קל ללקוח הפוטנציאלי להוציא את כרטיס האשראי ולשאול – מתי מתחילים?