איך לכתוב מאמר מקצועי לתקשורת

שתפו

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

לפני שאנחנו מתחילים כדאי שנשאל את עצמנו, רגע – למה שווה ההשקעה הזו? מאמר מקצועי ממתג אתכם כאנשי מקצוע, ככאלו שיש להם אמירה, ניסיון, ידע, ביטחון. גם אם אתם לא בטוחים ב-100% שאתם כאלו, כדאי שתתחילו לכתוב. ברוב המקרים תגלו שיש לכם לא מעט מה לתת לעולם כי מה שמובן לכם לא תמיד מובן לאנשים שהם לא מהתחום שלכם. דבר נוסף – זו עוד פלטפורמה לחשיפה לקהלים חדשים וגם חיזוק הקשר שלכם מול הלקוחות הקיימים.

יאללה, קופצים למים ומתחילים בבחירת נושא. חשוב לבחור נושא מעניין וממוקד וכמה שפחות לדבר בכללי. למשל:

  1. במקום לכתוב מאמר על איך לצלם את הילדים, כתבו מאמר בנושא – "הילד שונא להצטלם? כך תגרמו לו לאהוב את המצלמה".
  2. במקום לכתוב מאמר בנושא איך להתמודד עם משבר בזוגיות, תכתבו – "בן הזוג לא רוצה להגיע לייעוץ זוגי – הנה הדרכים שלכם לשמור על הזוגיות".
  3. במקום מאמר בנושא "איך להקטין את המינוס", כתבו – "הסודות שלא גילו לכם על המינוס בבנק".

הבנתם את הרעיון, נכון? להתרחק מהנושאים השכיחים והמעייפים ולחפש זוויות חדשות שתמיד מעניינות יותר. אל תפחדו שהן יותר נישתיות. אם המאמר יהיה מעניין הוא יגיע להרבה אנשים.

הקדמה

פה אנשים נוטים ליפול. הם מרגישים צורך להכניס את הקורא לנושא אבל מתישים אותו בהקדמות יבשות. אין צורך לכתוב דברים שמובנים מאליו לכולם.

למשל אם אתם כותבים מאמר על דור המסכים, הימנעו מהמשפט המיותר בסגנון – הילדים צמודים למסך, ולעומת זאת הדור שלנו יצא לשחק בחוץ ונפגש עם חברים. ממש גילוי המאה. התחילו ישר בנושאים מעניינים, מחדשים, דוגמה מרתקת, סיפור שקרה, משהו שיגרום לקוראים להחליט שהם מקדישים לכם שתי דקות מחייהם.

גוף הטקסט

ממליצה בחום לחשוב מראש איזה ערך אתם הולכים להעביר לקוראים ומה אתם רוצים לספר להם, ואז לתת כמה דוגמאות ועצות חזקות. תמיד נחמד לשלב דוגמאות אקטואליות אבל לא בכוח. אם זה לא זורם אז לא. הקוראים מריחים מניפולציות בשניות.

שפה

חשוב לכתוב בעברית תקנית ובשפה זורמת, אבל ופה האבל הגדול, אתם לא בשוק. הימנעו ממילות סלנג. ברור שאפשר ורצוי להכניס ביטויים קלילים אבל במידה סבירה ונעימה לעין.

מצד שני – הימנעו ממילים ומשפטים גבוהים מדי, כמו – תדהמה אחזה בי כאשר ראיתי את המייל מהלקוח, או – האנשים אשר הלכו איתי.

והכי חשוב – קראו את הטקסט אחרי שסיימתם ואפילו עדיף שעוד מישהו יקרא, לפחות במאמרים הראשונים שלכם. אני לא אכנס פה לפסיקים וגרשיים אבל חשוב שתדעו לכתוב נכון וזה לא כזה מורכב (כותבת שורות אלו לא יודעת ניקוד עד היום ומסתדרת מעולה).

סיכום

זוכרים את ההקדמה המעייפת? אז גם פה יש לאנשים נטייה לסכם את כל מה שהם כתבו, כאילו אנחנו בשיעור ספרות בבית הספר.

אין צורך, באמת שלא. תחשבו על 3-2 משפטים שיעבירו את המסר הכללי ויתנו לקורא שלכם חומר למחשבה. 

ועוד כמה דברים קטנים וחשובים –  

  • מקובל והגיוני שתקראו מאמרים מהתחום שלכם כדי לקבל רעיונות והשראה וכמובן שימוש בכל עולם ה-AI. לפעמים זה גם עוזר לקרוא ולומר – "ככה אני לא רוצה לכתוב", אבל – אל תעתיקו. לא משפט, לא פסקה ולא רעיון. אתם מספיק אינטליגנטים כדי לכתוב בעצמכם ותמיד אפשר לבקש עזרה מחבר או עזרה מקצועית מאנשי תוכן.
  • מאמר בתקשורת הוא בסביבות 600 מילה אבל לפעמים זה משתנה בהתאם לעיתון או לאתר, בדקו לפני שאתם מתחילים.
  • השתדלו לא לעצור כל רגע ולומר לעצמכם משפטים מורידים כמו "אני כותב/ת גרוע". פשוט תכתבו כמה שיותר בזרימה, כאילו אתם מסבירים למישהו שמולכם. אחר כך אפשר לתקן ולשפר.
  • חשוב לזכור – כתיבה היא שריר בדיוק כמו שריר התאומים שלכם. ככל שתתאמנו יותר, ככה תהיו יותר טובים.
  • יכולה לספר לכם שבתחילת דרכי, והאמת היא שגם היום, קראתי המון כתבות כדי להבין מה עובד ומה פחות, במטרה להשתפר כל הזמן, אז ההמלצה שלי היא לקרוא כמה שיותר.
  • קבלו ביקורות באהבה ותלמדו מהן. לא מרגישים בטוחים לפרסם את המאמר? שלחו אותו לחמישה אנשים ובקשו מהם ביקורת בונה. זה עוזר מאוד. תשאלו אותם – מה המסר שעבר? מה למדתם? יש משהו שכדאי להוריד או לשנות?

כל מה שכתבתי פה זה ממש על קצה המזלג אבל יכול לתת לכם בסיס טוב להתחיל.

רוצים להבין איך אתם יכולים להגיע לתקשורת די בקלות? מוזמנים להרצאה שלי בנושא ביום שלישי, 23 ביולי בשעה 10:00. הרשמה בלחיצה כאן