דפוסי התנהגות של אלופי עולם שיעזרו לך בכתיבה

שתפו

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

יצא לי קצת לחקור את עניין האימונים המנטליים של אלופי עולם בספורט. אני לא מתאמנת לאולימפיאדה, אולי בגלגול הבא, פשוט הספורט הוא חלק משמעותי בחיי ולכן אוהבת לקרוא ולהעמיק. פתאום קלטתי שהעצות הכי חשובות תקפות גם לכתיבה וליכולת של אנשים לבוא לידי ביטוי בפומבי אז משתפת אתכם פה בכמה נקודות מעניינות:

1. להרגיש משוחררים: כל המאמנים מדברים על כך שהדבר שהכי חשוב הוא לא הנחישות, לא היכולת לראות את התוצאה וגם לא עד כמה אנשים חזקים פיזית או מנטלית. אז מה כן? התשובה היא – להיות משוחררים. לצורך העניין לרוץ מרתון באותו קצב מההתחלה ועד הסוף, לסיים תחרות איש ברזל ולהרגיש טוב ולא שעוד דקה מתעלפים וכן הלאה. הרעיון של "להרגיש משוחררים" תקף במיוחד בשחייה אבל גם בכל תחום אחר, ולצורך הדוגמה בואו ניקח את עניין כתיבה. חבר פייסבוק שלי עובד על פרויקט גדול שהוא מקדם במסגרת מימון המונים. כל פוסט שהוא מעלה מרגישים את הלחץ שלו. האדם המוכשר, הקליל והאותנטי הפך לאדם מכווץ ולחוץ, ופתאום המילים והמסרים שלו לא נראים קשורים אליו. הוא כל כך מתאמץ שיוצא לו פשוט רע. אז איך משחררים? תצטרכו לעבור לסעיף השני.

2. להתאמן: מלקולם גלדוול מסביר בספרו "מצוינים" (Outliers) שצריך לתרגל 10,000 שעות כדי להפוך למומחים בתחום כלשהו. קבלו החלטה שאתם מתחילים לכתוב ברשתות מבלי לבדוק כל רגע כמה לייקים או כמה תגובות קיבלתם. כותבים לשם האימון. זה יכול להיות בבלוג, בעמוד פייסבוק או אינסטגרם, באתר שלכם, ברשימת תפוצה או בכל מקום שתחליטו עליו. כל הזמן שיהיו לכם בראש שתי מילים – "אני באימון". כשהתאמנתי למרתון הראשון שלי עד הרגע האחרון לא האמנתי שאצליח לסיים אותו. הדבר שהכי עזר לי הוא לחשוב רק על השבוע הקרוב, וככה גם בכתיבה – תחשבו מה הדבר הבא שאתם יכולים לעשות השבוע כדי שיעזור לכם להתקדם, להתלהב ולשמור על אנרגיה גבוהה.

3. ללמוד: עוד דבר לא פחות חשוב הוא העניין הזה שאפשר ללמוד המון מאנשים, ללכת לסדנאות, לקחת יעוץ ועוד ועוד אבל עד שלא תתלכלכו קצת, תטעו, תצליחו, תתבאסו ותנסו שוב ושוב ושוב, זה פשוט לא יעבוד. כמו שאבא שלי אומר – "זה נחמד לתכנן טיול לחו"ל במרפסת בבית עם אבטיח וגבינה בולגרית אבל אי אפשר להתכונן להכול". ומה שאני רוצה לומר פה – עם כל הכבוד לכל האסטרטגיות, עד שלא תרגישו את הדשא הרטוב, כאילו לא עשיתם כלום.

4. תהיו אתם: לכל ספורטאי או ספורטאית יש את הדרך שלהם להצליח. לכולם יש שיטות שעובדות להם. ככה גם בכתיבה – אין שיטה אחת שמתאימה לכולם. יש כאלו שיצליחו לבוא לידי ביטוי בפוסטים קצרים ועניינים, יש כאלו שיחפשו דרכים יצירתיות ויראיינו אנשים מהתחום, יש כאלו שילכו על פודקאסטים, יש כאלו שטובים בלכתוב סיפורי מקרה ואני יכולה להמשיך אבל הבנתם את המסר. תמצאו מה עושה לכם טוב, מה עוזר לכם להזיז את עצמכם, ואל תשכחו ליהנות מהדרך ולהיות תמיד בתנועה.